De keuze van de juiste ERP softwareoplossing is de sleutel tot succes. Maar wat is ERP nu eigenlijk precies? Enterprise Resource Planning (ERP) is een softwaresysteem dat gebruik maakt van een gecentraliseerde database die alle benodigde gegevens bevat om de administratieve verwerking van de verschillende bedrijfsprocessen te optimaliseren. Kortom: Een ERP-systeem automatiseert bedrijfsprocessen over de afdelingen heen op basis van gedeelde informatie.
Met een goede implementatie bespaar je tijd, energie en geld. Creëer je de nodige ruggengraat en inzichten voor een optimale administratieve afhandeling. Hierdoor zal niet alleen de klantentevredenheid, maar ook de tevredenheid van de eigen medewerkers en de samenhang tussen de verschillende afdelingen sterk toenemen. De meeste systemen zijn modulair opgebouwd en afhankelijk van de noodzaak kan men de gewenste modules activeren en uitrollen. De zoektocht naar de meeste geschikte ERP-oplossing is dan ook een cruciale beslissing in de toekomst van uw bedrijf, zeker in een groeifase. Een stappenplan zet u op weg om de juiste keuze te maken. In deze blog de eerste drie stappen. In een volgend blog komen de stappen 4 tot en met 6 aan bod.
Stap 1: Bepaal welke bestaande en nieuwe processen er minimaal dienen opgenomen te worden
Maak een overzichtslijst met alle bestaande processen en acties die vandaag plaatsvinden. Maak daarna gebruik van de MoSCoW-methode om al deze processen te classificeren. Motiveer in een bijkomende kolom ook uw keuze. Voor optimalisaties en nieuwe processen maak je gebruik van drie extra kolommen. De eerste kolom bevat een korte beschrijving van het gewenste resultaat. De tweede kolom een inschatting van de impact op de huidige werking. En tot slot een kolom met de voordelen/winst die u hiermee wenst te bereiken. Voorzie dit minimaal voor alle regels aangeduid als “must have”.
M - must haves: deze eisen (requirements) moeten in het eindresultaat terugkomen, zonder deze eisen is het product niet bruikbaar
S - should haves: deze eisen zijn zeer gewenst, maar zonder is het product wel bruikbaar
C - could haves: deze eisen zullen alleen aan bod komen als er tijd genoeg is
W - would haves: deze eisen zullen waarschijnlijk in dit project niet aan bod komen maar kunnen in de toekomst, bij een vervolgproject, interessant zijn. Ze worden daarom ook wel eens aangeduid als "won't haves".
Indien er twijfel is tussen twee classificaties neem je de minst belangrijke.
Stap 2: Breng in kaart wie welke functionaliteiten zal gebruiken en uitrollen
Maak een overzicht van alle huidige en toekomstige gebruikers van het systeem. Probeer deze in te delen in groepen/profielen. Noteer bij elke groep/profiel over welke functionaliteiten deze moeten kunnen beschikken en beschrijf ook welke zaken ze zeker niet mogen. Kies voor elke groep/profiel minimaal één spilfiguur (key-user) die gedurende de implementatie de vertegenwoordiger zal zijn van deze groep. Deze gebruikers zullen actief betrokken worden gedurende de verschillende fases van het project. Tijdens de ingebruikname en na het project zullen zij ook het eerste aanspreekpunt worden. Een medewerker kan sleutelfiguur zijn voor meerdere groepen, maar zeker niet voor allemaal. Idealiter is er minimaal ook één iemand die overkoepelend het project zal opvolgen en ondersteunen. Pols alvast voorzichtig eens bij deze personen naar de bereidheid en haalbaarheid om deze taak op zich te nemen.
Stap 3: Bepaal de doorlooptijd en periode van het project
Het doel is om uw investering zo spoedig mogelijk om te zetten in rendement, met een zo laag mogelijk risico. Probeer de doorlooptijd dus zo kort mogelijk te houden, zeker in een groeiende onderneming. Het is de tijdsbesteding van de key-users die de bepalende factor zal zijn voor de doorlooptijd van de implementatie. Noteer per key-user hoeveel tijd er minimaal per week kan vrijgemaakt worden. Noteer ook eventuele afwezigheden door vakantie, beurzen, opleidingen of andere verplichtingen.
Probeer op basis van deze gegevens een periode af te bakenen waarin het project dient te passen.
Er zijn in theorie twee implementatiestrategieën voor een ERP-implementatie. De strategie van de alles-in-eens ("big bang") of een gefaseerde aanpak. Uiteraard is dit afhankelijk van de situatie, maar voor een groeiend bedrijf is een gefaseerde uitrol of een combinatie van beide meestal de beste optie. Mijn aanbeveling is om te starten met alle “must haves” en eventueel aan te vullen met een aantal “should haves” die de meeste winst opleveren.
In deel twee van deze blog komen de stappen 4 tot en met 6 aan bod:
Stap 4: Bepaal uw investering
Stap 5: Zoek de juiste oplossing en partner
Stap 6: Zet de eerste stap in de juiste richting
Bent u op zoek naar advies en ondersteuning bij uw keuze van de juiste ERP software? Neem dan gerust contact met ons op! Wij helpen u graag met de kennis en ervaring die wij ook dat gebied in huis hebben.
30 juni 2022
Dit zijn werkelijk buitengewone tijden. Wie had zelfs maar twee jaar geleden gedacht dat grote delen van de wereld strenge reisbeperkingen zouden hebben, bijeenkomsten zouden...
Bekijk13 juni 2022
Er wordt steeds meer over gesproken: een vierdaagse werkweek. Minder werken voor hetzelfde geld en toch hetzelfde doel behalen, dat is de gedachte achter deze...
Bekijk19 mei 2022
Allerlei maatschappelijke, economische en politieke gebeurtenissen volgen elkaar in rap tempo op. Hou het maar eens bij. Persoonlijk kun je er druk mee zijn, zakelijk...
Bekijk5 mei 2022
Begin van het jaar is het weer tijd op de jaarrekening op te stellen. De winst- en verliesrekening begrijpen we meestal wel : omzet min...
Bekijk9 februari 2022
In de huidige economische wereld staan we voor diverse uitdagingen. Eén van die uitdagingen is hoe maak ik mijn onderneming duurzamer en welke impact heeft...
Bekijk3 december 2021
Ondernemers bruisen vaak van ideeën en plannen voor hun bedrijf. Het lanceren van een nieuw product, het optimaliseren van de werkwijze waardoor er sneller gewerkt...
Bekijk19 november 2021
In mijn eerste blog hebben we de eerste drie stappen van de zes besproken. Nog even een reminder: wat is ERP nu eigenlijk precies? Enterprise...
Bekijk21 oktober 2021
Als ondernemer ben je vaak volop bezig met het bedrijf. Van het aansturen van medewerkers, het inzicht houden/krijgen in de (financiële) resultaten, tot het binnenhalen...
Bekijk7 mei 2021
Het begrip productiviteit raakt elk bedrijf; of je nu 15 personeelsleden in dienst hebt of een ZZP’er bent. Zo kwam ik laatst een ZZP’er tegen...
Bekijk31 maart 2021
5% van een uur is 3 minuten, 5% van een euro is 5 cent en op 20 personeelsleden is 5% één personeelslid. Het is wellicht...
Bekijk9 maart 2021
Er is een groep ondernemers die het altijd aanzienlijk beter doen dan hun soortgenoten. Weet je hoe dat komt? Hun bedrijf is efficiënt georganiseerd, is...
Bekijk3 maart 2021
Een paar weken geleden schreven we over de onderscheidende waarden van een familiebedrijf. Om te voorkomen dat je opgaat in de massa is het nodig...
Bekijk24 februari 2021
Met een resultaat van € 50.000 op jaarbasis kun je tevreden zijn, maar wat als dit per uur € 4 is? Grote kans dat je...
Bekijk7 februari 2021
Een familiebedrijf heeft onderscheidende waarden, maar maken deze jouw familiebedrijf ook uniek? Maak even tijd om stil te staan bij wat jouw familiebedrijf uniek maakt. ...
Bekijk1 februari 2021
Stel dat de eerste weken van 2021 zo goed lopen, je de werkdrukte ziet toenemen en je een extra medewerker besluit te werven. Weet jij...
Bekijk26 januari 2021
Je bent druk bezig met je onderneming en bent liever geld aan het verdienen. Waarom moet je dan tijd stoppen in een nacalculatie? Het is...
Bekijk18 januari 2021
Voordat je aan een opdracht begint en een offerte voor de klant gaat maken, bepaal je je uurtarief en maak je een inschatting van de...
Bekijk12 januari 2021
Ben jij dit jaar ook met goede voornemens begonnen? Wellicht heb je voorgenomen om dit jaar meer áán je bedrijf te werken dan erin en...
Bekijk5 januari 2021
Het is een goed teken wanneer je als ondernemer (samen met je personeel) druk bent. Maar wanneer je té druk bent, is het niet meer...
Bekijk24 december 2020
Je eigen bedrijf besturen en tegelijkertijd invloed uitoefenen op het resultaat kan lastig zijn. Als ondernemer wil je grip op de resultaatbepalers van jouw familiebedrijf....
Bekijk16 december 2020
Als ondernemer ken je jouw (familie)bedrijf toch door en door? Wij zijn vaak verrast dat veel ondernemers op heel veel belangrijke vragen geen antwoord weten....
Bekijk10 december 2020
Aan het einde van het jaar is het verstandig om een begroting te maken voor het nieuwe jaar. Een begroting zorgt er namelijk voor dat...
Bekijk1 december 2020
Nog een paar weken en dan is het jaar 2020 voorbij. Dit jaar is voor iedereen een bijzonder jaar geweest. Dit geldt in het bijzonder...
Bekijk21 maart 2019
Een goede structuur, degelijke contracten, een technisch uitgewerkt opvolgingsplan… En toch gaan nog heel wat opvolgingen binnen familiebedrijven niet goed of kunnen beter. De oorzaak...
Bekijk21 februari 2019
“Een familiebedrijf is niet zomaar een bedrijf. Het is méér dan een bedrijf. Wij weten dat maar al te goed.” Eén van de dingen die...
Bekijk7 februari 2019
Een familiebedrijf is niet zomaar een bedrijf. Het is meer dan een bedrijf. Binnen een familiebedrijf werken meerdere generaties of familieleden met veel plezier en...
Bekijk10 januari 2019
Veel opvolgers van een MKB familiebedrijf zijn al enige tijd binnen het bedrijf werkzaam voordat de eerste stappen worden gezet om het bedrijf (gedeeltelijk) over...
Bekijk13 december 2018
Het behalen van een groot resultaat kun je bereiken met een klein verschil. Dat is zelfs niet ingewikkeld. Je moet alleen leren zien welke kleine...
Bekijk12 november 2018
In tijden van economische groei neemt de winstgevendheid van veel bedrijven toe. Dit gaat vrij gemakkelijk als de vraag harder groeit dan het beschikbare aanbod....
Bekijk12 november 2018
Eén van de kenmerken van een familiebedrijf is de drive onder de ondernemers en hun medewerkers. Met elkaar wordt iedere dag gewerkt aan een mooi...
Bekijk6 september 2018
Als adviseurs voor het familiebedrijf begeleiden wij veel bedrijfsoverdrachten binnen de familiesfeer. Eén van de leuke aspecten is het contact met bedrijfsoverdrager, bedrijfsopvolger en zijn...
Bekijk9 augustus 2018
Als familiebedrijf wil je graag je ondernemingsdoelen realiseren. Op weg naar je doelen kom je allerlei obstakels en bedreigingen tegen. Onderzoek laat zien dat ondernemers...
Bekijk25 januari 2018
Wanneer heb je een goed resultaat behaald? De antwoorden die op deze vraag worden gegeven wijken erg van elkaar af…. Ik geef een paar voorbeelden: ...
Bekijk26 oktober 2017
Opvolging in het familiebedrijf: begin er op tijd mee! Bijna 70% van de Nederlandse bedrijven is een familiebedrijf en leveren daarbij een belangrijke bijdrage aan...
Bekijk5 oktober 2017
In iedere organisatie, en zeker ook in familiebedrijven, wordt er gerapporteerd. Maar er vervolgens iets mee doen, is voor verbetering vatbaar. In de praktijk blijkt...
BekijkPersoonlijk, gedreven en onderscheidend. Met deze drie kernwaarden staat Van Lienden & Kooistra klaar als adviseur voor uw familiebedrijf. Een familiebedrijf is niet zomaar een bedrijf. Het is méér dan een bedrijf. Wij weten dat maar al te goed.
Alles voor familiebedrijven