Het is weer oktober en misschien is het voor jou als ondernemer ook tijd om de btw-aangifte in te dienen. In deze blog geef ik vier tips waar je op moet letten bij het indienen van de btw-aangifte.
1. Dien de aangifte op tijd in
Wie kent het niet van vroeger: je moest om 20.00 uur thuis zijn en op het moment dat je binnenkomt zie je op je horloge dat het 20.05 uur is. Sommige ouders zullen hier misschien geen problemen mee hebben gehad, maar volgens andere ouders houd je je niet aan je afspraak. Je bent te laat! Wat dat betreft is de Belastingdienst te vergelijken met een strenge ouder. De aangifte omzetbelasting over het derde kwartaal moet uiterlijk 31 oktober om 23.59 uur bij de Belastingdienst binnen zijn.
Bij het niet (op tijd) indienen van de aangifte legt de Belastingdienst een boete op. Daarnaast maken zij een schatting van de te betalen btw. Beide bedragen moet je betalen. Het is mogelijk om hier bezwaar tegen te maken, maar dit kost geld en tijd wanneer je het door een adviseur laat doen.
Om te zorgen dat je de btw-aangifte op tijd indient, heeft de Belastingdienst de btw-alert app ontwikkeld. Deze app geeft automatisch een seintje wanneer je de btw-aangifte moet doen en kan hiervoor ook tijd reserveren in je agenda.
2. Reserveer het te betalen btw-bedrag
Als je klanten je verstuurde facturen betalen, vergeet dan niet het geld voor de btw te reserveren. Voor veel ondernemers is de te betalen btw een aanslag op hun bankrekening. Houd er rekening mee dat je dit moet betalen en reserveer bijvoorbeeld dit bedrag op een andere bankrekening.
3. Vergeet de aangifte niet te betalen
Dit is nog iets waar je als ondernemer op moet letten: de verwerktijd van de bank. De Belastingdienst kijkt voor het ontvangen van het te betalen btw bedrag naar de datum waarop het bedrag bij hen is ontvangen. Tegenwoordig worden de bankbetalingen steeds sneller verwerkt, maar bij betalingen tussen twee verschillende banken kan de verwerking wat langer duren, zeker buiten kantoortijden. Het is jammer als je hierdoor te laat bent met betalen!
4. Heb je administratie op orde
Er zijn ondernemers die pas aan hun administratie beginnen op het moment dat het weer tijd is om aangifte te doen. Alle facturen en bonnen moeten dan ineens verzameld worden en dit kan zorgen voor onnodig veel stress en tijdgebrek. Mijn tip: maak het jezelf niet te moeilijk en zorg ervoor dat je administratie tussentijds op orde is.
Door je administratie tussentijds op orde te hebben, kan je een inschatting maken van de te betalen btw. Door het geld te reserveren, is de kans klein dat je in geldnood komt en kan je de btw-aangifte op tijd indienen en betalen!
Kunnen wij je helpen met de btw-aangifte? Neem gerust contact met ons op!
Geschreven door Dirieke op 1 oktober 2019.
Heb je naar aanleiding van dit artikel toch nog vragen?
31 maart 2025
In toenemende mate worden clausules in overeenkomsten met zzp’ers opgenomen over het verhalen van loonheffing, premies werknemersverzekeringen, belastingrente en boetes, ingeval de Belastingdienst constateert dat...
Bekijk9 december 2024
De villatax is een term die wordt gebruikt om het hoogste tarief betreffende het eigenwoningforfait aan te geven. Villabelasting Woningen met een WOZ-waarde tussen de...
Bekijk4 december 2024
De Tweede Kamer heeft besloten dat de giftenaftrek in de vennootschapsbelasting (Vpb) in 2025 toch blijft bestaan. De regeling ‘geven uit de vennootschap’ wordt per...
Bekijk11 maart 2024
Bij een bedrijfsopvolging binnen de familie komt het vaak voor dat de oud-eigenaar de overname of de onderneming (gedeeltelijk) financiert. Voor zowel de onderneming als...
Bekijk27 december 2022
Per 1 juli 2023 treedt de Wet Kwaliteitsborging in werking. In deze blog lees je meer over het doel van deze wet en wat deze...
Bekijk17 juni 2022
Testamenten zijn persoonlijk en iedereen heeft eigen ideeën over hoe de erfenis na zijn of haar overlijden verdeeld moet worden. Het is mogelijk om naast...
Bekijk25 februari 2022
Al langere tijd is het wetsvoorstel ‘Wet excessief lenen bij de eigen vennootschap’ in behandeling bij de Tweede Kamer. De regeling wordt elke keer uitgesteld,...
Bekijk9 februari 2022
In de huidige economische wereld staan we voor diverse uitdagingen. Eén van die uitdagingen is hoe maak ik mijn onderneming duurzamer en welke impact heeft...
Bekijk28 januari 2022
Algemene vergadering van aandeelhouders In onze dagelijkse accountancypraktijk komen we de term ‘ontstentenis en belet’ in ieder geval één keer per jaar tegen. Dat is...
Bekijk3 december 2021
Ondernemers bruisen vaak van ideeën en plannen voor hun bedrijf. Het lanceren van een nieuw product, het optimaliseren van de werkwijze waardoor er sneller gewerkt...
Bekijk21 oktober 2021
Als ondernemer ben je vaak volop bezig met het bedrijf. Van het aansturen van medewerkers, het inzicht houden/krijgen in de (financiële) resultaten, tot het binnenhalen...
Bekijk1 juli 2021
In de praktijk kom ik vaak testamenten bij onze klanten tegen. Het testament is opgesteld door een notaris en daarna is het testament in een...
Bekijk9 april 2021
Ook in het familiebedrijf komt het helaas voor dat het huwelijk van de ondernemer en zijn/haar partner (al dan niet meewerkend) stuk gaat en dat...
Bekijk26 januari 2021
In de praktijk zien we vaak de situatie dat een man zijn onderneming begint in de vorm van een eenmanszaak. Enkele jaren na de start...
Bekijk5 januari 2021
Het is een goed teken wanneer je als ondernemer (samen met je personeel) druk bent. Maar wanneer je té druk bent, is het niet meer...
Bekijk25 juni 2020
De jaarrekening Elke ondernemer zal jaarlijks zijn jaarcijfers moeten (laten) opmaken. Van een zelfstandige zonder personeel (ZZP’er) tot ondernemingen met 100 personeelsleden. Voor veel ondernemers...
Bekijk6 februari 2020
Familie en bedrijf zijn vaak sterk met elkaar verweven. De onderneming, eigendom en familie vormen de kern van het familiebedrijf. De onderneming op zich is...
Bekijk22 augustus 2019
Waar verschillende partijen met verschillende belangen met elkaar omgaan, ontstaat er ruimte voor conflict. Conflicten zijn daarom ook een onvermijdelijk onderdeel binnen een familiebedrijf. Ze...
Bekijk21 februari 2019
“Een familiebedrijf is niet zomaar een bedrijf. Het is méér dan een bedrijf. Wij weten dat maar al te goed.” Eén van de dingen die...
Bekijk25 januari 2019
Niets is zo vervelend als een conflict binnen een familiebedrijf. Het betekent namelijk niet alleen een zakelijk conflict maar tevens met familieleden. Hoe voorkom je...
Bekijk6 september 2018
Als adviseurs voor het familiebedrijf begeleiden wij veel bedrijfsoverdrachten binnen de familiesfeer. Eén van de leuke aspecten is het contact met bedrijfsoverdrager, bedrijfsopvolger en zijn...
Bekijk9 augustus 2018
Als familiebedrijf wil je graag je ondernemingsdoelen realiseren. Op weg naar je doelen kom je allerlei obstakels en bedreigingen tegen. Onderzoek laat zien dat ondernemers...
Bekijk22 februari 2018
In familiebedrijven werken familieleden samen, soms met werknemers, en onderhouden ze relaties met mensen buiten het bedrijf. Verschillen in leeftijd, in belangstelling en betrokkenheid, in...
Bekijk1 februari 2018
"De Geluksfabriek" De term "maakbaarheid" kwam boven toen ik het boekje met de prikkelende titel “De Geluksfabriek” uit de kast pakte. De schrijvers geven aan...
Bekijk18 januari 2018
Bedrijfsoverdracht is een belangrijk thema binnen familiebedrijven. Zo hebben we onlangs een bedrijfsoverdracht afgerond via een Commanditaire Vennootschap (CV) . In deze mooie opdracht oefenden...
Bekijk21 december 2017
Geactualiseerd op 25 augustus 2022. In dit blog gaan wij in op vastgoedgerelateerde investeringen, de zogenaamde huurdersinvesteringen. Afschrijven op huurdersinvesteringen Vaak verricht een huurder in...
Bekijk7 december 2017
Werkt jouw partner mee in jouw zaak en ontvangt hij of zij een passende beloning? Indien jouw partner meewerkt in de zaak, is het alleszins...
Bekijk23 november 2017
Onenigheid komt snel. En vaak sneller dan dat ze gaat. En soms komt ze uit onverwachte hoek. Maakbaarheid – je zou het ook controle kunnen...
Bekijk20 oktober 2017
Vaak starten ondernemingen als eenmanszaak. In veel gevallen werkt de partner van deze ondernemer mee in de onderneming. Aan werkzaamheden van de partner zoals de...
Bekijk12 oktober 2017
Geactualiseerd op 25 augustus 2022. Het aankopen van vastgoed of de (ver)huur van vastgoed is bij veel (familie)ondernemers een vast onderdeel van hun bedrijfsvoering. Een...
Bekijk5 oktober 2017
In iedere organisatie, en zeker ook in familiebedrijven, wordt er gerapporteerd. Maar er vervolgens iets mee doen, is voor verbetering vatbaar. In de praktijk blijkt...
BekijkPersoonlijk, gedreven en onderscheidend. Met deze drie kernwaarden staat Van Lienden & Kooistra klaar als adviseur voor uw familiebedrijf. Een familiebedrijf is niet zomaar een bedrijf. Het is méér dan een bedrijf. Wij weten dat maar al te goed.
Alles voor familiebedrijven