De fiscale voordelen van investeringen in vastgoed

De fiscale voordelen van investeringen in vastgoed

12 oktober 2017

Geactualiseerd op 25 augustus 2022.

Het aankopen van vastgoed of de (ver)huur van vastgoed is bij veel (familie)ondernemers een vast onderdeel van hun bedrijfsvoering. Een pand wordt na aankoop gebruikt in de onderneming. Maar het kan ook worden aangehouden als belegging, waarbij het verhuurd wordt aan een andere partij. 

Het is goed om te realiseren wat de mogelijkheden zijn van afschrijving op vastgoed.

Fiscaal afschrijven op vastgoed
Wanneer vastgoed wordt gebruikt binnen het (familie)bedrijf en het dus niet tot de voorraad behoort, is er fiscaal sprake van een bedrijfsmiddel. Ook vastgoed wat bestemd is voor de verhuur wordt doorgaans gekwalificeerd als bedrijfsmiddel. 

Bedrijfsmiddelen moeten worden geactiveerd en vervolgens kan hier jaarlijks op worden afgeschreven. De afschrijvingskosten worden zo over meerdere jaren verspreid. Hierdoor worden de kosten niet in één keer ten laste van de fiscale winst gebracht. 

Fiscale beperking afschrijving op vastgoed
Wettelijk mag ten hoogste 20% per jaar op een bedrijfsmiddel worden afgeschreven. Dit betekent dat de fiscale levensduur minimaal vijf jaar is. Daarnaast geldt voor vastgoed een extra afschrijvingsbeperking, waardoor de afschrijving op vastgoed afwijkt van de afschrijving op andere bedrijfsmiddelen. 

Dit komt door de volgende afschrijvingsregels:

  • De hoogte van de afschrijving hangt af van de gebruiksduur van het pand. Meestal is de gebruiksduur 30 tot 50 jaar;
  • Er moet rekening worden gehouden met de restwaarde van het pand. Dit is de waarde die het pand heeft aan het einde van de gebruiksduur;
  • Er mag niet worden afgeschreven over grond;
  • Er mag niet verder worden afgeschreven wanneer de bodemwaarde van het pand is bereikt.

Afschrijven over de aanschafwaarde
De afschrijving wordt berekend over de aanschafwaarde van het vastgoed. Dit is de koopsom inclusief de aankoopkosten. Als er recht bestaat op aftrek van de btw, worden de aankoopkosten exclusief btw opgenomen in de aanschafwaarde. Als er geen recht bestaat op aftrek van de btw, worden de aankoopkosten inclusief de btw opgenomen. Aankoopkosten zijn bijvoorbeeld notaris-  en makelaarskosten en overdrachtsbelasting.

Afschrijven tot de bodemwaarde van vastgoed
Bij het fiscaal afschrijven op vastgoed staat het begrip ‘bodemwaarde’ centraal. Fiscaal is het slechts mogelijk om tot de bodemwaarde van het vastgoed af te schrijven. De bodemwaarde is gekoppeld aan de jaarlijks door de gemeente vastgestelde WOZ-waarde van het vastgoed.

Voor de Vennootschapsbelasting geldt de WOZ-waarde als bodemwaarde. Dit betekent dat tot maximaal de WOZ-waarde van het vastgoed mag worden afgeschreven. Zodra deze grens is bereikt, is verdere afschrijving fiscaal niet meer toegestaan.

Voor ondernemers in de Inkomstenbelasting geldt, voor gebouwen die worden verhuurd, de WOZ-waarde als bodemwaarde. Als een gebouw niet wordt verhuurd maar in eigen gebruik is, dan mag tot maximaal 50% van de WOZ-waarde worden afgeschreven. 

Heeft u een vraag over afschrijven op vastgoed?
Voor het vaststellen van de afschrijving op vastgoed of andere vragen over vastgoed, helpt Jaap van Lienden je graag verder. Neem voor meer informatie contact met hem op. 

Accountancy Vastgoed Aan- en verkoop onderneming Vraag van de week

Geschreven door Jaap op 12 oktober 2017.

Heb je naar aanleiding van dit artikel toch nog vragen?

jaap@vlkadviseurs.nl
06 - 22 46 27 41

Gerelateerde blogs

11 maart 2024

Financiering van het familiebedrijf door familie
Financiering Bedrijfsopvolging

Bij een bedrijfsopvolging binnen de familie komt het vaak voor dat de oud-eigenaar de overname of de onderneming (gedeeltelijk) financiert. Voor zowel de onderneming als...

Bekijk

27 december 2022

Wat verandert er met de invoering van de Wet Kwaliteitsborging?
Accountancy

Per 1 juli 2023 treedt de Wet Kwaliteitsborging in werking. In deze blog lees je meer over het doel van deze wet en wat deze...

Bekijk

10 november 2022

Hoera, het is de Internationale Dag van de Accountant!
Accountancy

Vandaag, 10 november, is het de Internationale Dag van de Accountant. Een bijzondere dag, want accountants staan steeds meer in de belangstelling, zowel positief als...

Bekijk

30 juni 2022

Leiderschap in turbulente tijden
Accountancy Werving en Selectie

Dit zijn werkelijk buitengewone tijden. Wie had zelfs maar twee jaar geleden gedacht dat grote delen van de wereld strenge reisbeperkingen zouden hebben, bijeenkomsten zouden...

Bekijk

20 juni 2022

‘’Hé accountant, wat bespreek jij allemaal tijdens zo’n jaarrekeningbespreking?’’
Accountancy Jaarrekening

Een vraag die ik regelmatig krijg. Daarop zou ik heel uitgebreid op kunnen reageren met termen als liquiditeit, solvabiliteit, productiviteit, structuuroptimalisatie, continuïteit en ga zo...

Bekijk

2 juni 2022

Locatie, locatie en locatie!
Vastgoed

Als we op zoek gaan naar een nieuwe woning, wordt er steevast gesproken over: Locatie, locatie en locatie! Een mooie ruime woning in de verkeerde...

Bekijk

19 mei 2022

Soms zit het mee, soms zit het tegen
Rendementsadvies Accountancy

Allerlei maatschappelijke, economische en politieke gebeurtenissen volgen elkaar in rap tempo op. Hou het maar eens bij. Persoonlijk kun je er druk mee zijn, zakelijk...

Bekijk

5 mei 2022

Misverstanden over balanslezen en jaarrekeningen
Accountancy Rendementsadvies

Begin van het jaar is het weer tijd op de jaarrekening op te stellen. De winst- en verliesrekening begrijpen we meestal wel : omzet min...

Bekijk

9 februari 2022

De circulaire economie
Accountancy Rendementsadvies

In de huidige economische wereld staan we voor diverse uitdagingen. Eén van die uitdagingen is hoe maak ik mijn onderneming duurzamer en welke impact heeft...

Bekijk

28 januari 2022

Ontstentenis en belet (huh?)
Accountancy

In onze dagelijkse accountancypraktijk komen we de term ‘ontstentenis en belet’ in ieder geval één keer per jaar tegen. Dat is bij de algemene vergadering...

Bekijk

10 januari 2022

Vastgoed en belasting
Belastingaangiften Ondernemingsvorm

In het regeerakkoord is afgesproken dat in 2025 de box 3-heffing (vermogensbelasting) zal worden geheven naar het werkelijk rendement. Onlangs heeft de Hoge Raad een...

Bekijk

21 oktober 2021

Tip voor ondernemers: neem regelmatig een dag 'vrij'
Accountancy Trainingen

Als ondernemer ben je vaak volop bezig met het bedrijf. Van het aansturen van medewerkers, het inzicht houden/krijgen in de (financiële) resultaten, tot het binnenhalen...

Bekijk

26 januari 2021

Werken op afstand
HRM advies Accountancy

Thuiswerken, al dan niet gedwongen, is aan de orde van de dag. Voor degenen die naar hun werkplek reizen, is het een verademing. Het zorgt...

Bekijk

25 juni 2020

De jaarrekeningbespreking
Accountancy Jaarrekening

De jaarrekening Elke ondernemer zal jaarlijks zijn jaarcijfers moeten (laten) opmaken. Van een zelfstandige zonder personeel (ZZP’er) tot ondernemingen met 100 personeelsleden. Voor veel ondernemers...

Bekijk

11 juni 2020

Na regen komt zonneschijn, of toch niet …….
Rendementsadvies Administratieve ondersteuning

De zomer komt er weer aan, de coronacrisis neigt wat meer naar de achtergrond te verdwijnen en we gaan ons normale leven langzamerhand weer oppakken....

Bekijk

30 april 2020

Anderhalve meter economie
Administratieve ondersteuning Accountancy

De afgelopen weken voelden toch vreemd en ook nu ik achter mijn bureau thuis aan het werk ben is het nog steeds onwerkelijk. De uitbraak...

Bekijk

16 april 2020

Toch die aanvraag maar (niet) doen?
Accountancy Familiestatuut

En toen was daar het moreel beroep. Om slechts dan overheidssteun aan te vragen als het echt nodig is.  Een beetje bijzonder is dat wel....

Bekijk

19 december 2019

Familie en Kerst
Accountancy Ondernemingsvorm

Kerst is het familiefeest bij uitstek. Maar waarom is juist kerst een familiefeest? En wat zegt het over je als je alles opzij zet om...

Bekijk

12 december 2019

Wat u nog moet doen voor het nieuwe jaar begint
Familiestatuut Jaarrekening

Van Lienden & Kooistra biedt u graag de VLK-Actiepunten-2019  aan. Wij hebben in deze digitale brochure enkele belangrijke thema’s uit de Belastingplannen 2020 en andere...

Bekijk

1 oktober 2019

4 tips voor het indienen van de btw-aangifte
Administratieve ondersteuning Belastingaangiften

Het is weer oktober en misschien is het voor jou als ondernemer ook tijd om de btw-aangifte in te dienen. In deze blog geef ik...

Bekijk

22 augustus 2019

Conflicten, mogelijkheden voor verbeteringen!
HRM advies Accountancy

Waar verschillende partijen met verschillende belangen met elkaar omgaan, ontstaat er ruimte voor conflict. Conflicten zijn daarom ook een onvermijdelijk onderdeel binnen een familiebedrijf. Ze...

Bekijk

11 juli 2019

Omzet vergroten vanuit je eigen klantenbestand
Administratieve ondersteuning Accountancy

Een schat aan informatie, daar kun je als onderneming zo maar ongemerkt bovenop zitten. En die informatie kun je goed gebruiken. Banken in Nederland doen...

Bekijk

18 april 2019

Lentekriebels
Accountancy Rendementsadvies

De afgelopen dagen begint de lente weer te kriebelen. De temperatuur stijgt, de zon voel je weer branden en het blijft langer licht. De meeste...

Bekijk

21 februari 2019

Ik doe mee!
Rendementsadvies Accountancy

“Een familiebedrijf is niet zomaar een bedrijf. Het is méér dan een bedrijf. Wij weten dat maar al te goed.” Dat is een mooie quote,...

Bekijk

25 januari 2019

Conflicten binnen een familiebedrijf
Bedrijfsopvolging Accountancy

Niets zo vervelend als een conflict binnen een familiebedrijf. Het betekent namelijk niet alleen een zakelijk conflict maar tevens met familieleden. Hoe voorkom je nu...

Bekijk

6 september 2018

Hoe leuk kan een bedrijfsoverdracht in de familiesfeer zijn!
Accountancy Familiestatuut

Als adviseurs voor het familiebedrijf begeleiden wij veel bedrijfsoverdrachten binnen de familiesfeer. Eén van de leuke aspecten is het contact met bedrijfsoverdrager, bedrijfsopvolger en zijn...

Bekijk

9 augustus 2018

De continuïteit van het familiebedrijf
Bedrijfsopvolging Rendementsadvies

Als familiebedrijf wil je graag je ondernemingsdoelen realiseren. Op weg naar je doelen kom je allerlei obstakels en bedreigingen tegen.  Onderzoek laat zien dat ondernemers...

Bekijk

22 februari 2018

Communicatie in het familiebedrijf
HRM advies Bedrijfsopvolging

In familiebedrijven werken familieleden samen, soms met werknemers, en onderhouden ze relaties met mensen buiten het bedrijf. Verschillen in leeftijd, in belangstelling en betrokkenheid, in...

Bekijk

1 februari 2018

Boeien en binden van medewerkers
Accountancy Werving en Selectie

De term "maakbaarheid" kwam boven toen ik het boekje met de prikkelende titel “De Geluksfabriek” uit de kast pakte. De schrijvers geven aan dat er...

Bekijk

18 januari 2018

Bedrijfsoverdracht binnen de familie via een Commanditair Vennootschap
Bedrijfsopvolging Estate planning

Bedrijfsoverdracht is een belangrijk thema binnen familiebedrijven. Zo hebben we onlangs een bedrijfsoverdracht afgerond via een Commanditaire Vennootschap (CV) . In deze mooie opdracht oefenden...

Bekijk

5 januari 2018

Onroerend goed - drempel voor opvolging?
Estate planning Ondernemingsvorm

Familiebedrijven kunnen te maken krijgen met bedrijfsopvolging. Maar is het financieel gezien wel haalbaar dat kinderen het bedrijf overnemen? Het aanwezige onroerend goed kan de...

Bekijk

21 december 2017

De fiscale voordelen van huurdersinvesteringen in vastgoed
Estate planning Fiscale zaken

Geactualiseerd op 25 augustus 2022. In dit blog gaan wij in op vastgoedgerelateerde investeringen, de zogenaamde huurdersinvesteringen.   Afschrijven op huurdersinvesteringen Vaak verricht een huurder in...

Bekijk

7 december 2017

Een meewerkende partner. Fiscaal voordelig!
Fiscale zaken Ondernemingsvorm

Werkt jouw partner mee in jouw zaak en ontvangt hij of zij een passende beloning?  Indien jouw partner meewerkt in de zaak, is het alleszins...

Bekijk

23 november 2017

Ruzie in de familie… of toch net niet?
Accountancy Bedrijfsopvolging

Onenigheid komt snel. En vaak sneller dan dat ze gaat. En soms komt ze uit onverwachte hoek. Maakbaarheid – je zou het ook controle kunnen...

Bekijk

5 oktober 2017

Effectieve managementrapportage
Accountancy Online diensten en ICT

In iedere organisatie, en zeker ook in familiebedrijven, wordt er gerapporteerd. Maar er vervolgens iets mee doen, is voor verbetering vatbaar. In de praktijk blijkt...

Bekijk

26 juli 2017

Een betrokken familie bij het familiebedrijf
Familiestatuut Vastgoed

Net voor de zomervakantie maakten we weer een mooie bijeenkomst mee in de woonkamer van de eigenaren van een familiebedrijf. Transparantie De aanleiding voor deze...

Bekijk
Familiebedrijvigheid is ons DNA

Persoonlijk, gedreven en onderscheidend. Met deze drie kernwaarden staat Van Lienden & Kooistra klaar als adviseur voor uw familiebedrijf. Een familiebedrijf is niet zomaar een bedrijf. Het is méér dan een bedrijf. Wij weten dat maar al te goed.

Alles voor familiebedrijven