Arrow

Vitaliteit in het (familie)bedrijf

Fruit op het werk is hot! Bedrijven die dit voor werkgevers organiseren schieten als paddenstoelen uit de grond, en in menig kantine staat tegenwoordig een sappige fruitschaal te pronken. De vraag is, waarom is het zo aantrekkelijk om de medewerkers fruit aan te bieden op de werkvloer? 

Fruit is gezond, dat weten we allemaal. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie zouden we dagelijks minimaal 400 gram groenten en fruit moeten eten, dit komt op ongeveer vijf porties per dag. Wetenschappelijk onderzoek bevestigt dat het eten van groenten en fruit de levensverwachting verlengt en het risico vermindert op kanker, diabetes, hart- en vaatziekten en overgewicht. Deze gezondheidsvoordelen verminderen wanneer minder groenten en fruit gegeten wordt dan de aanbevolen hoeveelheid. Kom je aan de vijf porties groenten of fruit per dag? Hoeveel van jouw medewerkers zitten in de schaftkeet hun sinaasappel te schillen? Hoe vaak zie je om 3 uur ’s middags jouw collega een kiwi eten achter zijn bureau? Ongetwijfeld komt dit wel eens voor, maar élke dag drie porties fruit eten wordt door de meeste mensen als lastig ervaren. De reden hiervoor is een stukje bewustzijn. Vaak wordt vergeten het fruit van thuis mee te nemen, dan is het makkelijker om een gevulde koek uit de automaat te halen. Een gezond alternatief is in veel gevallen niet voor handen. Wanneer fruit op het werk wordt geïntroduceerd, ligt een gezond tussendoortje voor de hand. Fruit op de werkplek zorgt voor bewustwording en geeft medewerkers de kans om gezonder te leven. 

Uiteraard levert dit niet alleen iets op voor de medewerker zelf. Op de lange termijn heeft ook de werkgever hier voordeel van. Fruit eten zorgt voor een verhoogde weerstand. Een gezonde medewerker zal minder snel uitvallen, wat leidt tot een lager ziekteverzuim, dus minder kosten. Fruit bevat natuurlijke suikers, wat nieuwe energie oplevert. Wanneer een medewerker regelmatig fruit eet op het werk, zorgt dit voor een betere concentratie en verhoogde productiviteit. De investering betaalt zich terug doordat de kwaliteit van de werkzaamheden en de hoeveelheid werk verhoogd wordt. Medewerkers zitten daarnaast beter in hun vel en zijn positiever over hun werk. 

Wat heeft fruit op de werkvloer dan te maken met communicatie? Als werkgever laat u zien dat u het beste voor heeft met uw medewerkers en bereid bent in ze te investeren. Dit verhoogt de betrokkenheid bij de organisatie. Door te laten zien dat u investeert in de vitaliteit van de medewerkers, wordt de positionering op de arbeidsmarkt verbeterd. Uw organisatie wordt aantrekkelijker om voor te werken, een goede manier om nieuw talent aan te trekken. Ook voor (potentiële) klanten die een bezoek brengen aan uw organisatie zorgt een goed gevulde fruitschaal voor een positievere indruk dan een snoeppot bij de receptie. 

De overheid wil graag investeringen in vitaliteit stimuleren. Om deze reden is het fiscaal aantrekkelijk gemaakt om fruit op de werkvloer aan te bieden.

Meer weten over vitaliteit op de werkvloer?

Wil je hier graag meer over weten? Neem dan contact op met Kelly.

Neem direct contact op
Bekijk al onze diensten
Kelly
Geschreven door: Kelly

Stel haar een vraag

Bekijk ons

Kennisplein

Afspraak inplannen?

Neem contact op