“De wederkerige loyaliteit die veel familiebedrijven en hun werknemers ervaren is goud waard.” Deze constatering volgt uit het onderzoeksrapport[1] van het Erasmus Centre for Family Business (ECFB), verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het ECFB heeft onderzoek gedaan naar de manier waarop familiebedrijven zich opstellen als werkgever.
De hierboven weergegeven constatering doet vermoeden dat het familiebedrijf inderdaad tot de beste werkgevers behoort. Uit de hiernavolgende opsomming van enkele van de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek blijkt echter dat familiebedrijven veel kunnen doen om een nog betere werkgever te kunnen worden:
1) Familiebedrijven kunnen meer in hun werknemers investeren.
2) Veel familiebedrijven leunen behoorlijk op medewerkersloyaliteit. Niet-familiebedrijven investeren meer in hun werknemers via training en opleiding, terwijl familiebedrijven hun werknemers in de eerste plaats baanzekerheid bieden, en daar veelal een loyale houding voor terug verwachten.
Familiebedrijven zijn minder ‘familievriendelijk’. Ze doen minder om hun werknemers te helpen om carrière en gezinsleven te combineren dan niet-familiebedrijven.
3) Het zijn van een goede werkgever is niet alleen in het belang van de medewerkers, maar zeker ook in het belang van het familiebedrijf. Uit het onderzoeksrapport volgt namelijk dat familiebedrijven hun financiële prestaties kunnen verbeteren door meer te investeren in werkgeverschap. Goed werkgeverschap hoeft niet alleen geld te kosten. Uit het onderzoek blijkt dat meer investeren in werknemers juist heel verstandig kan zijn. Beter werkgeverschap resulteert namelijk in een significant beter rendement: zowel het rendement op het totaal vermogen als het eigen vermogen blijkt met enkele procenten te kunnen stijgen.
Bij Van Lienden & Kooistra geloven we ook in samenwerken. Samenwerking binnen het familiebedrijf, maar ook samen werken aan talent, de ontwikkeling en groei van het familiebedrijf. Wil je meer weten over samenwerken in familiebedrijven? Neem dan contact op met Kelly van Ravenhorst.
[1] ‘Winnend werkgeverschap’, onderzoek naar het werkgeverschap van familiebedrijven door Erasmus Centre for Family Business (ECFB) in gezamenlijke publicatie met BDO en Rabobank.