Het is weer oktober en misschien is het voor jou als ondernemer ook tijd om de btw-aangifte in te dienen. In deze blog geef ik vier tips waar je op moet letten bij het indienen van de btw-aangifte.
1. Dien de aangifte op tijd in
Wie kent het niet van vroeger: je moest om 20.00 uur thuis zijn en op het moment dat je binnenkomt zie je op je horloge dat het 20.05 uur is. Sommige ouders zullen hier misschien geen problemen mee hebben gehad, maar volgens andere ouders houd je je niet aan je afspraak. Je bent te laat! Wat dat betreft is de Belastingdienst te vergelijken met een strenge ouder. De aangifte omzetbelasting over het derde kwartaal moet uiterlijk 31 oktober om 23.59 uur bij de Belastingdienst binnen zijn.
Bij het niet (op tijd) indienen van de aangifte legt de Belastingdienst een boete op. Daarnaast maken zij een schatting van de te betalen btw. Beide bedragen moet je betalen. Het is mogelijk om hier bezwaar tegen te maken, maar dit kost geld en tijd wanneer je het door een adviseur laat doen.
Om te zorgen dat je de btw-aangifte op tijd indient, heeft de Belastingdienst de btw-alert app ontwikkeld. Deze app geeft automatisch een seintje wanneer je de btw-aangifte moet doen en kan hiervoor ook tijd reserveren in je agenda.
2. Reserveer het te betalen btw-bedrag
Als je klanten je verstuurde facturen betalen, vergeet dan niet het geld voor de btw te reserveren. Voor veel ondernemers is de te betalen btw een aanslag op hun bankrekening. Houd er rekening mee dat je dit moet betalen en reserveer bijvoorbeeld dit bedrag op een andere bankrekening.
3. Vergeet de aangifte niet te betalen
Dit is nog iets waar je als ondernemer op moet letten: de verwerktijd van de bank. De Belastingdienst kijkt voor het ontvangen van het te betalen btw bedrag naar de datum waarop het bedrag bij hen is ontvangen. Tegenwoordig worden de bankbetalingen steeds sneller verwerkt, maar bij betalingen tussen twee verschillende banken kan de verwerking wat langer duren, zeker buiten kantoortijden. Het is jammer als je hierdoor te laat bent met betalen!
4. Heb je administratie op orde
Er zijn ondernemers die pas aan hun administratie beginnen op het moment dat het weer tijd is om aangifte te doen. Alle facturen en bonnen moeten dan ineens verzameld worden en dit kan zorgen voor onnodig veel stress en tijdgebrek. Mijn tip: maak het jezelf niet te moeilijk en zorg ervoor dat je administratie tussentijds op orde is.
Door je administratie tussentijds op orde te hebben, kan je een inschatting maken van de te betalen btw. Door het geld te reserveren, is de kans klein dat je in geldnood komt en kan je de btw-aangifte op tijd indienen en betalen!
Kunnen wij je helpen met de btw-aangifte? Neem gerust contact met ons op!