Zo krijg je loyalere en meer betrokken medewerkers

Zo krijg je loyalere en meer betrokken medewerkers

15 maart 2023

De krapte op de arbeidsmarkt is ongetwijfeld ook een grote uitdaging voor jouw bedrijf. Je zet je beste beentje voor om actief nieuwe werknemers aan te trekken. Maar tegelijkertijd moet je ook nog voldoende aandacht besteden aan het behoud van collega’s. Hoe geef je hier op de juiste manier invulling aan?

Behoud van personeel valt of staat grotendeels met betrokkenheid
Wanneer collega’s zich gewaardeerd voelen, heb je ook meer succes met het behouden van hen.

Een betrokken werknemer werkt met passie, met 100% inzet en is gedreven om gestelde doelen te bereiken. Daarnaast werkt betrokkenheid ook door in extra flexibiliteit en behulpzaamheid naar collega's toe.

Een lager verloop en ziekteverzuim door verbondenheid
Betrokken collega’s gaan niet met buikpijn naar het werk, doen niet aan roddel en melden zich niet bij het minste of geringste ziek, maar tonen 100% commitment naar elkaar.

En welke werkgever wilt dat nu niet als uitgangssituatie?

Je werknemer als ambassadeur
Een ander voordeel van een hoge betrokkenheid is dat het op een natuurlijke manier doorwerkt in het aantrekken van nieuw personeel. Mond-tot-mondreclame, via het netwerk van collega’s, is namelijk de meest overtuigende vorm van reclame. En dus een belangrijke bron van nieuwe potentiële kandidaten.

Betrokkenheid is een belangrijk onderdeel van goed werkgeverschap
Veel werkgevers creëren op een onbewuste manier betrokkenheid bij hun werknemers. Het is belangrijk om hier op een veel bewustere manier mee om te gaan.

Maar consequent werk maken van betrokkenheid, is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Kelly geeft daarom 3 praktische tips om de betrokkenheid onder je medewerkers consequent te vergroten:

1. Zorg voor een warm welkom met een zorgvuldig voorbereid inwerkprogramma
Een inwerkprogramma draagt niet alleen bij aan een betere productiviteit en een snellere klik met andere werknemers. Het geeft je nieuwe werknemer ook een gevoel van welkom. Je wilt voorkomen dat zij zich een nietsnut voelen en 100x moeten vragen: “wat kan ik doen?". Er komt veel op iemand af, met een inwerkprogramma geef je iemand meer houvast. Ook op de momenten zonder begeleider. Zorg hierbij voor een weekvullend programma. Geef uitleg over de werkprogramma’s, plan voldoende tijd in om kennis te maken met collega’s, maar leg bijvoorbeeld ook uit wat er geregeld is voor de lunch.

2. Haak collega’s aan op het grotere geheel (purpose)
Geef collega’s het gevoel dat zij ertoe doen en een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de bedrijfsvisie en de gestelde doelstellingen. Zorg ervoor dat het werk relevant is voor iedereen. Neem hen mee in de strategie voor de komende jaren. Vertel wat je plannen zijn en laat ze meedenken tijdens bijvoorbeeld een kwartaalmeeting. Waarom doen jullie wat jullie doen en waarom doet dat ertoe? Neem ze mee in het grotere verhaal van het bedrijf.

3. Creëer ruimte voor persoonlijke ontwikkeling op maat
Maak niet alleen de concrete mogelijkheden per functie inzichtelijk(profielen), maar laat ook blijken dat je open staat voor een leerprogramma op maat. Om je werknemers te behouden, is het belangrijk om hierin flexibel te zijn. Blijf hierover in contact met je medewerker. Dus niet alleen aan het begin van het jaar, maar houd ook tussentijds de vinger aan de pols. Wat is belangrijk voor iemand? Zijn er mogelijk persoonlijke zaken die hierbij een rol spelen?

De arbeidsmarkt is krap, en je personeel is waardevoller dan ooit. En hoewel je ze niet voor altijd aan je kunt binden, zijn er genoeg stimulansen om hen ervan te weerhouden om voortijdig een nieuwe baan te zoeken.

Door deze drie tips toe te passen, zal je ook de voordelen ervan zien in moreel en productiviteit.

Heb je nog vragen?
Merk je dat de betrokkenheid van je collega’s een aandachtspunt is, ben je op zoek naar meer handvatten of kunnen wij helpen deze en andere tips toe te passen in je organisatie? Neem gerust contact op met Kelly. Zij kijkt  graag mee hoe je van jouw medewerkers betrokken ambassadeurs maakt.

Werving en Selectie HRM advies

Geschreven door Kelly op 15 maart 2023.

Heb je naar aanleiding van dit artikel toch nog vragen?

kelly@vlkadviseurs.nl
0317 - 61 56 86

Gerelateerde blogs

2 mei 2019

Het binden en boeien van werknemers bij familiebedrijven
HRM advies Werving en Selectie

In een eerdere  blog  schreven we over het driecirkelmodel binnen het familiebedrijf. Het driecirkelmodel beschrijft kortgezegd de complexiteit van het familiebedrijf. Met het driecirkelmodel kan...

Bekijk

1 februari 2021

Hoeveel winst levert één extra medewerker jouw familiebedrijf op?
HRM advies Rendementsadvies

Stel dat de eerste weken van 2021 zo goed lopen, je de werkdrukte ziet toenemen en je een extra medewerker besluit te werven. Weet jij...

Bekijk
Familiebedrijvigheid is ons DNA

Persoonlijk, gedreven en onderscheidend. Met deze drie kernwaarden staat Van Lienden & Kooistra klaar als adviseur voor uw familiebedrijf. Een familiebedrijf is niet zomaar een bedrijf. Het is méér dan een bedrijf. Wij weten dat maar al te goed.

Alles voor familiebedrijven