Doorwerken na het bereiken van de AOW-leeftijd: het gebeurt steeds vaker. Hoewel de arbeidsovereenkomst van rechtswege eindigt bij het bereiken van deze leeftijd, kiezen veel werknemers ervoor om langer actief te blijven op de arbeidsmarkt. Dit biedt niet alleen voordelen voor henzelf, maar ook voor werkgevers die kampen met personeelstekorten. In deze blog leggen we uit waarom doorwerken na de AOW-leeftijd interessant is en hoe je het goed regelt.
Waarom kiezen AOW-gerechtigden ervoor om door te blijven werken?
De belangrijkste motivatie voor AOW’ers om te blijven werken is niet financieel, maar sociaal en mentaal. Voldoening, structuur en sociale interactie blijken voor velen van grote waarde. Slechts 10% van de doorwerkende AOW’ers doet dit vanwege financiële redenen (Van Solinge, 2024). En zelfs dan is het financieel aantrekkelijk, door het vervallen van sociale premies en het lagere belastingtarief.
Kortom: de groep wil graag blijven bijdragen; mits op flexibele en zinvolle wijze.
Wat levert het de werkgever op?
In een tijd waarin 2 van de 3 werkgevers kampt met personeelstekorten (CBS, 2025), is het behouden of acquireren van ervaren AOW-gerechtigde werknemers een waardevolle strategie. Je haalt niet alleen extra handen binnen, maar ook:
Wat zijn de juridische en financiële voordelen?
Het doorwerken van AOW’ers kent ook gunstige arbeidsrechtelijke verschillen:
Lagere loonkosten:
Meer contractvrijheid:
Deze voordelen maken het aantrekkelijk voor de werkgever om deze doelgroep te blijven inzetten.
Hoe pak je dit aan als werkgever?
Wacht niet tot het laatste moment. Ga tijdig in gesprek met de werknemer die zijn of haar AOW-leeftijd nadert. Bespreek:
Meer weten of direct advies?
Wil je ondersteuning bij dit proces of heb je advies nodig over hoe je deze doelgroep in je werving betrekt? Onze HR-adviseurs denken graag met je mee.
Wij helpen je graag bij:
Bronnen:
Van Solinge, K. H. H. (2024, 20 juni). Geld nauwelijks motief bij doorwerkende AOW’ers. ESB. https://esb.nu/geld-nauwelijks-motief-bij-doorwerkende-aowers/
Centraal Bureau voor de Statistiek. (2025, 30 mei). Twee derde van de ondernemers ervaart personeelstekort. Centraal Bureau Voor de Statistiek. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2025/22/twee-derde-van-de-ondernemers-ervaart-personeelstekort?
Geschreven door Kelly op 26 juni 2025.
Heb je naar aanleiding van dit artikel toch nog vragen?
11 januari 2018
Wist je dat 55% van de ondernemingen in Nederland een familiebedrijf is? Dat betekent dat familiebedrijven voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor de werkgelegenheid...
Bekijk2 april 2021
Iedereen kent het vast wel: even een vacaturetekst opstellen. In de praktijk zien we vaak een summiere tekst, een paar korte steekwoorden, of juist een...
BekijkPersoonlijk, gedreven en onderscheidend. Met deze drie kernwaarden staat Van Lienden & Kooistra klaar als adviseur voor uw familiebedrijf. Een familiebedrijf is niet zomaar een bedrijf. Het is méér dan een bedrijf. Wij weten dat maar al te goed.
Alles voor familiebedrijven