Wijzigingen voor de automotive en de automobilist

19 september 2013

We hebben veel automotive klanten, maar ook de auto van de ondernemer is in onze praktijk vaak een geliefd gespreksonderwerp. Voor hen daarom even alle belangrijke wijzigingen per 2014 op een rijtje.

Bijtelling elektrische en plug-in hybride voertuigen
Voor nieuwe auto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gram/km gaat in 2014 en 2015 een bijtelling voor privégebruik gelden van 7% van de catalogusprijs. Dit ongeacht of het een volledig elektrische auto of een plug-in hybride auto betreft. De 0%-bijtelling voor auto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gram/km geldt hierdoor alleen nog bij een tenaamstelling in 2013. De verwachting is dat in de Tweede Kamer een motie zal worden ingediend om de bijtelling voor volledig elektrische auto’s op een lager percentage te stellen.

Bijtelling 14% en 20%-categorie
De korting op het standaard bijtellingspercentage van 25% voor zuinige en zeer zuinige auto’s blijft ook in 2014 van kracht. Wel worden op basis van bestaand beleid de CO2-uitstootnormen van deze categorieën bijgesteld. De 14% bijtelling geldt in 2014 bij een CO2-uitstoot van 51 tot en met 85 gram/km bij een dieselauto en bij 51 tot en met 88 gram/km in andere gevallen. De 20% bijtellingscategorie loopt in 2014 door tot en met 111 gram/km bij diesel resp. 117 gram/km in andere gevallen.

Vrijstelling BPM (wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen)
De bovengrens van de BPM-vrijstellling voor zeer zuinige auto’s wordt ook per 1 januari 2014 aangescherpt. De BPM-vrijstelling voor zeer zuinige auto’s is in 2014 van kracht bij een CO2-uitstoot kleiner dan 86 gram/km bij dieselauto’s en kleiner dan 89 gram/km in overige gevallen.

Nihiltarief MRB (motorrijtuigenbelasting)
Voor het nihiltarief van de MRB (ook wel wegenbelasting genoemd) voor zeer zuinige auto’s gelden in 2013 nog ruime CO2-normen (95 gram/km bij dieselauto en 110 gram/km bij benzineauto’s). Per 2014 geldt het nihiltarief echter nog slechts bij een CO2-uitstoot van maximaal 50 gram/km.

MRB buitenlandse kentekens
Naast een intensievere controle op gebruik van buitenlandse kentekens, wordt ook de wet aangescherpt. Vanaf 2014 wordt een zogenoemde woonplaatsfictie ingevoerd. Voor de MRB wordt iemand dan geacht ingezetene van Nederland te zijn als hij of zij in de gemeentelijke administratie is ingeschreven of ingeschreven had moeten zijn. Voor ondernemingen geldt een vestigingsplaatsfictie op basis van de inschrijving in het handelsregister.

MRB-vrijstelling oldtimers
De leeftijdsgrens van de MRB-vrijstelling voor oldtimers schuift per 2014 op naar 40 jaar. Voor benzineauto’s tussen de 26 en 40 jaar wordt een overgangsregeling gemaakt. Voor deze auto’s geldt een kwarttarief van maximaal 120 euro per jaar , mits zij in de maanden december, januari en februari niet worden gebruikt.

Accijnstarieven
De in het regeerakkoord gemaakte afspraken over de brandstofaccijnzen zijn nu ook in de wetsvoorstellen verwerkt. Per 2014 gaan de accijnzen - naast de gebruikelijke indexatie - met 7 cent omhoog voor een liter LPG, voor diesel is dat 3 cent per liter. Vreemd blijft dat men aan de ene kant zuinige en schonere auto’s subsidieert (ijv. De Euro6 norm)maar wel de accijns verhoogd. Daarnaast durfde men de verhoging van de benzineaccijns blijkbaar niet aan.

Conclusies
Zoals u ook al in de pers heeft gelezen wordt de automobilist hard aangepakt. De auto blijft een melkkoe. De verscherping van de CO2 normen en de verhoging van de accijnzen zullen zeker gevolgen hebben voor de nieuw verkoop van auto’s. Rondrijden met een buitenlands kenteken kan alleen nog indien goed geconstrueerd. De populaire diesel oldtimers zullen (gelukkig) snel uit het straatbeeld verdwijnen.

Parlementaire behandeling
De aanscherping van de CO2-normen voor de 14%- en de 20%-bijtellingscategorie, de grens van de BPM-vrijstelling en de wijziging van het nihiltarief van de MRB zijn al in eerder stadium door het parlement aangenomen. De andere voorstellen worden dit najaar in het parlement besproken. De Tweede Kamer stemt hierover medio november, de Eerste Kamer in de tweede helft van december. De verwachting is dat een aantal van de hierboven weergegeven zaken nog aangepast zullen worden door middel van moties van de oppositie. Vanzelfsprekend houden wij u daarvan op de hoogte.

Meer weten? Neem contact op met Van Lienden & Kooistra! 

Familiebedrijvigheid is ons DNA

Persoonlijk, gedreven en onderscheidend. Met deze drie kernwaarden staat Van Lienden & Kooistra klaar als adviseur voor uw familiebedrijf. Een familiebedrijf is niet zomaar een bedrijf. Het is méér dan een bedrijf. Wij weten dat maar al te goed.

Alles voor familiebedrijven