Voor de registratie van een auto in Nederland maakt het uit of de auto nieuw of gebruikt is. Bij de registratie van een gebruikte auto bedraagt de verschuldigde bpm minder doordat rekening wordt gehouden met afschrijving. De Hoge Raad heeft in enkele arresten bepaald dat voor het antwoord op de vraag of een auto nieuw of gebruikt is niet bepalend is dat de auto, voordat deze naar Nederland kwam, in het buitenland op kenteken is gezet. Volgens de Hoge Raad is een auto nieuw als deze na de vervaardiging niet of nauwelijks is gebruikt.
Hof Den Bosch is van oordeel dat een auto, waarmee ten tijde van de registratie in Nederland ruim 3.000 kilometer is gereden, in het algemeen niet meer als nieuw kan worden aangemerkt. Dat kan anders zijn bij een zogenaamde U-bocht constructie, waarbij belastingbesparing de doorslaggevende reden is geweest. De inspecteur voerde aan dat de belanghebbende in de procedure in Nederland een nieuwe auto had gekocht om die vervolgens in het buitenland te laten registreren en daar kilometers heeft laten maken om deze korte tijd later in Nederland als gebruikt te kunnen registreren. De bpm bedroeg volgens de aangifte € 15.067. De inspecteur berekende de verschuldigde bpm op een bedrag van € 24.185. Voor het verschil van € 9.118 heeft hij een naheffingsaanslag opgelegd.
Volgens het hof heeft de inspecteur het oogmerk van belastingbesparing als doorslaggevende reden niet aannemelijk gemaakt. Het enkele feit dat tussen de aankoop en de registratie in Nederland niet meer dan drie weken zijn verstreken, is daarvoor onvoldoende.
Persoonlijk, gedreven en onderscheidend. Met deze drie kernwaarden staat Van Lienden & Kooistra klaar als adviseur voor uw familiebedrijf. Een familiebedrijf is niet zomaar een bedrijf. Het is méér dan een bedrijf. Wij weten dat maar al te goed.
Alles voor familiebedrijven