Doorrijden of inruilen? - deel II

11 februari 2015

Op 12 juni 2014 hebben we een aantal vragen gesteld over de toekomstbestendigheid van de bedrijfsmiddelen van uw onderneming.  

Kern van het verhaal was dat je als ondernemer regelmatig jezelf de vraag moet stellen of jouw onderneming nog past bij jezelf en bij je omgeving. En de kans is groot dat je tot de conclusie komt dat er wel wat aanpassing nodig is.

In dit artikel gaan we kort in op de mogelijkheden op het gebied van personeel. De samenstelling van het personeelsbestand bepaalt in belangrijke mate de sfeer en de uitstraling, zeg maar: de cultuur.

Vaak weten we wel hoe we in de markt bekend willen staan. Op de vraag “Waarmee onderscheid jij je van de concurrentie?” wordt doorgaans het antwoord gegeven “Wij leveren kwaliteit”. Even afgezien van de vraag wat kwaliteit eigenlijk is, zal de hele onderneming dat moeten uitstralen. Website, materialen, hulpmiddelen en –vaak vergeten- personeel.

Het realiseren van uitstraling bij het personeel valt niet mee. Nieuwe werknemers zijn nog tamelijk eenvoudig te selecteren op gewenste persoonlijke eigenschappen en vaardigheden. Bij bestaande werknemers wordt het al lastiger; wellicht zullen deze getraind moeten worden om ander gedrag te vertonen of een opleiding moeten volgen om het minimale kennisniveau aan te kunnen.
Ook het bedrijfsreglement of het personeelshandboek kan meewerken aan het creëren en instandhouden van een cultuur. Belangrijke waarden en normen worden vastgelegd. Door het voorbeeld te geven of anderen hierop aan te spreken, kan gedrag aangepast worden.
Dat kan in kleine dingen zitten. Hoe melden we ons aan de telefoon? Hoe is ons taalgebruik in e-mailberichten? Zitten we tijdens de lunch met z’n allen bij elkaar om het saamhorigheidsgevoel te versterken? Maken we aan het einde van de werkdag af waarmee we bezig zijn of laten we de boel de boel?

Tot slot – en dat is bijna gelijkluidend aan het slot van het artikel van 12 juni 2014-: het kan geen kwaad om een halve dag in de agenda te blokken en na te denken over de bedrijfscultuur. Graag komen wij er een uurtje bijzitten om kritische vragen te stellen. En als het nodig is om het personeelshandboek tegen het licht te houden: wij doen dat graag!

André Wilbrink

Familiebedrijvigheid is ons DNA

Persoonlijk, gedreven en onderscheidend. Met deze drie kernwaarden staat Van Lienden & Kooistra klaar als adviseur voor uw familiebedrijf. Een familiebedrijf is niet zomaar een bedrijf. Het is méér dan een bedrijf. Wij weten dat maar al te goed.

Alles voor familiebedrijven