Omzet vergroten vanuit je eigen klantenbestand

Een schat aan informatie, daar kun je als onderneming zo maar ongemerkt bovenop zitten. En die informatie kun je goed gebruiken. Banken in Nederland doen dat (of willen dat doen). En dan kan het zo maar zijn dat betaalgegevens van de individuele klant gebruikt worden om aanvullende diensten te verkopen. “Wij zien dat u in het buitenland een pintransactie heeft gedaan. Heeft u wel een reisverzekering afgesloten?” 

Ik heb de indruk dat Nederlanders daar niet zo om staan te springen. We hechten nogal aan onze privacy. Alhoewel, ons gedrag op sociale media weerspreekt dat enigszins. 

De gegevens van klanten zijn op een uitstekende manier in te zetten voor je onderneming. En dan gaat het niet om privacygevoelige gegevens, maar om anonieme transactiegegevens. Een paar jaar geleden kreeg ik een mooi voorbeeld aangereikt. De eigenaar van een zelfstandig autobandenservicebedrijf (met accu’s en uitlaten als nevenproducten) zag de resultaten langzaam teruglopen. Snijden in de kosten hielp wel, maar niet lang. De concurrentie was stevig en de marges stonden onder druk. Wat nu? 

De ingehuurde adviseur analyseerde de omzetgegevens. De verkochte aantallen autobanden waren tamelijk stabiel, er was zelfs sprake van een vast klantenbestand. Kennelijk wist het bedrijf zijn klanten te binden. Er werden ook accu’s en uitlaten verkocht. Daar gold hetzelfde voor. Conclusie: een margeprobleem. Oplossing: verkochte aantallen vergroten. 

Dat was nogal lastig. Reclamecampagnes leverden niet de extra omzet op. En inmiddels was er niet veel geld meer om sandwichborden om de lantaarnpalen te zetten. 

De adviseur legde de klantgegevens van de verschillende omzetgroepen naast elkaar. En wat bleek? De bandenklant was niet ook accuklant. En de accuklant niet ook uitlaatklant. 

Het advies was snel gegeven: zorg dat jouw klant een totaalklant wordt. Hoe? Bij aankoop van 4 banden 20% korting op een nieuwe accu. Bij aankoop van een nieuwe uitlaat een tegoedbon voor gratis montage van nieuwe winterbanden. Dat soort dingen.      

Op deze manier kun je zelf ook eens kijken naar je klantgegevens. Geen privacygevoelige toestanden, hoger rendement en, als bonus, tevreden klanten. 

Benieuwd hoe uw rendement verbeterd kan worden? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag met het maken van een analyse en geven u graag advies toegepast op uw situatie.

André Wilbrink

adviseur

andre@vlkadviseurs.nl

 

Neem direct contact op
Omzet vergroten vanuit je eigen klantenbestand
Donderdag 11 juli 2019

Blog

Een schat aan informatie, daar kun je als onderneming zo maar ongemerkt bovenop zitten. En die informatie kun je goed gebruiken. Banken in Nederland doen dat (of...

Lees verder
Geslaagde introductiemiddag RENDEMENTverbetering
Lees verder
Overtreding geheimhoudingsbeding
Donderdag 11 januari 2018

Actueel

De arbeidsovereenkomst van een werknemer bevatte een geheimhoudingsbeding, een non-concurrentie- en een relatiebeding. Het was de werknemer verboden om zowel gedurende als na afloop van de arbeidsovereenkomst...

Lees verder